8 tips om je naamsbekendheid te vergroten

Wil je succesvol zijn met je bedrijf, dan is het belangrijk dat mensen weten dat jij en je bedrijf bestaan. Met andere woorden, om klanten te vinden, moeten zij jou weten te vinden.

Dat lukt alleen door te werken aan je bekendheid. En dat lukt weer alleen door zichtbaar te zijn. 

Hieronder volgen enkele tips om te zorgen voor een grotere naamsbekendheid:

netwerken

NETWERKEN

Zeker als kleine zelfstandige bén jij je bedrijf. Het bezoeken van netwerkbijeenkomsten is een laagdrempelige manier om met anderen in contact te komen en op die manier te laten weten dat jij en je bedrijf bestaan. Er is wel een voorwaarde! Ga niet naar bijeenkomsten met het doel naar buiten te lopen met een opdracht of een stapel visitekaartjes. 

Uiteraard neem je je visitekaartjes mee, maar maak eerst eens echt contact. Wissel pas later kaartjes uit. 

Kwaliteit gaat boven kwantiteit!

SOCIAL MEDIA

Wellicht voor velen een open deur, maar het gebruik van Social Media is echt niet meer weg te denken als je bekender wilt worden. Onlangs was nog in het nieuws dat inmiddels meer dan 3 miljard (!!) mensen gebruik maken van Social Media. Een gigantisch gemiste kans dus als jij als ondernemer niet gebruik maakt van de mogelijkheden.

Ook bij deze optie wel een voorwaarde. Vergeet niet dat de inzet van Social Media niet vanzelf gaat. Het kost tijd! En omdat het ook erg belangrijk is dat je consistent bent, kun je beter één profiel goed inrichten en inzetten, dan een mix van profielen die niet op elkaar aansluiten.

Social Media
emailmarketing

E-MAIL MARKETING

Wellicht de bekendste in deze rij, maar zeker niet onbelangrijk. Het is een ideaal instrument om te zenden. Het is dan ook relatief onpersoonlijk, maar toch bouw je aan je image en daarmee aan de band met je lezers. Hou je klanten en relaties eenvoudig op de hoogte. Een goede tool hiervoor is Mailchimp. 

GASTBLOGGEN

Gastbloggen is een mes wat aan twee kanten snijdt. Je helpt de pagina waar je voor schrijft aan relevante content en jij werkt aan je naamsbekendheid, authoriteit. Als bonus creëer je ook nog traffic naar je site. Altijd doen dus!

gast bloggen
partnerships

PARTNERSHIPS

Bij partnerships moet je echt denken aan samenwerkingen. Dat kan zijn door gezamenlijke krachten te bundelen en zo nóg sterker te worden op een gebied. Maar het kan ook door complementaire krachten te bundelen in een breder aanbod van diensten. Een win-win-win situatie creëer je dan!

E-BOOKS

Het schrijven van een E-book kan een enorme impuls geven aan je autoriteit. Mensen doen nu eenmaal graag zaken met personen die bekend staan om hun kennis en kunde op een bepaald vakgebied. Heb je een (e-)book achter je naam staan, dan kan dat een boost geven aan die status. Het moet natuurlijk wel een kwalitatief goed boek zijn.

E-books
Workshop

WORKSHOPS

Past het binnen je aanbod, dan is een workshop een leuke manier om mensen naar je toe te trekken. Geef bijvoorbeeld een worskhop "Hoe start ik een Facebook campagne." Personen en organisaties zien dit als een leuke manier om kennis te vergaren én ze maken direct kennis met jou en je bedrijf!

GRATIS

Bied je een dienst aan, dan kun je denken aan een gratis adviesgesprek. Bied je een product aan, dan is een kosteloze sampel een goed idee. met zo'n kosteloos aanbod laat je mensen laagdrempelig kennismaken met jou. Heb je ook daadwerkelijk een goed aanbod, dan is de stap naar een aankoop al een stuk kleiner.